bijna een maandje in Singapore! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lotte Meijerink - WaarBenJij.nu bijna een maandje in Singapore! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lotte Meijerink - WaarBenJij.nu

bijna een maandje in Singapore!

Blijf op de hoogte en volg Lotte

30 Augustus 2012 | Singapore, Singapore

Maandag ben ik al een maand van huis, dan woon ik al een maand in Singapore en dan is het regenseizoen net begonnen. Het voelt veel langer, want veel is al vertrouwd. Ik loop inmiddels in 1 keer naar de goede klaslokalen (wat in het begin niet lukte!), weet precies waar ik moet zijn als we een meeting hebben en kan nu ook trots zeggen dat ik op maandagen en woensdagen op het voetbalveld te vinden ben. Heb al echt een paar vriendinnen en heb ik elke les minstens 1 iemand waar ik het echt goed mee kan vinden.

De lessen zijn ontzettend anders, van vwo naar IB is toch best wel een switch. Ik vind de lessen wel erg interessant en dan maakt het ook niet uit dat ze hier een uur en 10 minuten duren. Je hebt 7 vakken. 6 keuze vakken waar wel richtlijnen aan gebonden zijn, maar 1 verplicht vak. Dat is TOK (theory of knowledge, vergelijkbaar met het Nederlandse anw). Ik zelf heb gekozen voor scheikunde, biologie en psychologie op Higher Lever en Engels, Nederlands en Wiskunde op standard level. Higher level houdt in dat je die vakken een uur meer hebt in de week en dat je daar dan ook dieper op de stof in gaat. Het houdt ook in dat je voor die vakken voldoendes moet halen in je eindexamen. De dagen zijn niet zo lang, je begint om 8.10 uur en eindigt standaard om 15.00 uur je hebt wel meer dan een uur aan pauzes. 's Ochtends spring je uit je bed, gris je je schooluniform bij elkaar, was je jezelf, grijp je een boterhammetje of appel en ga je de les in. Dan heb je na je eerste les altijd een half uurtje mentor klas ( :tutorgroup). In deze les neem je alles door, van maatschappelijk werk tot problemen die je tegen komt. Één keer per week heb je assembly in plaats van tutorgroup. Dan kom je met alle kinderen uit de jaargang bij elkaar en spreekt er iemand met een hoge functie binnen deze school. Vandaag hadden we een speech over universiteiten. Daar wordt nu al heel erg naar gekeken. Veel kinderen weten het al, en sommige zijn zelfs al begonnen met het maken van een aantal testen voor Amerikaanse Universiteiten. Ik wacht daar nog even mee. En laat het eerst nog allemaal een beetje op me afkomen.

Ik ben nu net een beetje gesetteld, heb mijn sport gekozen maar ook mijn maatschappelijk werk. Ik ga elke dinsdag met meisjes koken die een bepaalde achtergrond hebben, wat het precies inhoudt krijg ik later te horen. Ik ben inmiddels gewend aan mij schoolmail en het lunchkaart -systeem. En het openbaar vervoer is ook niet vreemd meer voor me.

Je hebt een behoorlijke keuze in mogelijkheden voor maatschappelijk werk. Maar dat is niet het enige wat je op moet geven. Je moet ook een Global Concern kiezen en een Action. Global concern is een wekelijkse bijeenkomst met een klein clubje waarin je plannen maakt voor actie, vooral geldinzamelingsacties. Zo ga ik me inzetten voor kansarme straatkinderen in Bombay. Maar kun je je ook inzetten voor dieren bijvoorbeeld. Mijn actie is IFP (Iniative For Peace), dit is weer een andere wekelijkse bijeenkomst waarbij we gaan proberen het internationale begrip te vertegenwoordigen en we zullen hiermee ook conflictgebieden bezoeken om hulp te verlenen. Dit is allemaal net zo nieuw voor mij, als voor iemand anders. Het klonk erg interessant maar als het goed is weet ik volgende week precies wat ik zal gaan doen.

Wat nu heel leuk is om te zien, is dat iedereen vertrekt naar zijn colleges. Ben heel benieuwd naar alles wat de rest van mijn jaargroep mee gaat maken. Hier staat de eerste trip al gepland. Over drie weken ben ik te vinden een Desaru. Samen met het boarding house zullen we afreizen naar deze strandplaats in Maleisië. Maar eerst nog even richten op schoolwerk. Veel is het niet, alhoewel sommige mensen al klagen. Ik ben tot nu toe altijd binnen een uurtje klaar. Dat gaat zeker veranderen, want aan het eind van het jaar moet je oppassen dat je nog wel genoeg slaapt. Heb al tips gekregen over de zogenaamde 'power naps'. Wanneer je uit school komt moet je 20 minuten slapen en dan kun je er weer tegen aan. Dat is nu gelukkig nog niet nodig, alhoewel ik het soms toch wel laat maak.

Ik blijf trouwens wel goed op de hoogte van alles wat in Nederland gebeurd, ik check regelmatig nos.nl en in de Nederlandse lessen volgen we de politiek op de voet. Ook heb ik het geluk dat een familievriendin hier woont waar ik lekker dagjes mee kan pikken in een haar Nederlands gezin.

Qua eten heb ik het luxe. Ook al bestaat het hier voornamelijk uit rijst met kip, of gefrituurde aardappelen met groentetaart. Toch is het buffet behoorlijk uitgebreid iedere avond, maar gezond eten blijkt lastiger dan verwacht. Tijdens de lunch pak ik dan ook gewoon een broodje, dat blijft het lekkerst.

De weekenden zijn hier tot nu toe alleen maar feest. We hebben Holi al gevierd als verjaardagsfeest van een Deense jongen en ik ben ook al meerdere keren wezen shoppen met vriendinnen of avondjes uit. Holi was wel ontzettend leuk om een keer te doen, Nienke (Alumni Adriatic) en Sebastiaan (Nederlander, UWCSEA East) waren er ook gezellig bij!

Over een goed maandje vieren we hier in het boarding house International week voor Europa en Noord-Amerika. Dat houdt in dat dan die hele week in het teken staat van allerlei culturele dansen en spelletjes, maar ook eten. We gaan dus zeker spijkerpoepen, peperkoekhappen en jumpen. Kent iedereen dat nog? Jumpstyle? Dat gaan we iedereen hier leren, ben erg benieuwd!

Kortom, vervelen doe je je niet echt en de dagen vliegen voorbij.

Veel liefs aan jullie allemaal!

  • 30 Augustus 2012 - 08:45

    Esther:

    Heerlijk om te lezen dat je het naar je zin heb in dat verre Singapore!!! En dan over een paar weken lekker naar Maleisië mmmmmmm dat is niet vervelend daar!

    Geniet NOOIT met mate hè Lot!!!

    Groetjes Esther

  • 30 Augustus 2012 - 10:36

    Iris:

    Super leuk verhaal Lot!!!
    Heel veel plezier met European day :)!! Vond ik een van de leukste dingen aan mijn tijd op UWC. Taran en ik hadden ook een jumpstyle act gedaan - en het was echt zoooo groot succes.. we hebben het na dat optreden nog 3 keer gedaan in andere shows omdat mensen het telkens vroegen. Kan je wel vertellen wat we gedaan hebben als je dat leuk vindt.. moet zeggen hij was gaaf :)!
    Ik verhuis vandaag naar Groningen :D

    Veel plezier en succes :)!
    Liefs,
    Iris (UWC USA 09-11)

  • 30 Augustus 2012 - 10:36

    Iris:

    Super leuk verhaal Lot!!!
    Heel veel plezier met European day :)!! Vond ik een van de leukste dingen aan mijn tijd op UWC. Taran en ik hadden ook een jumpstyle act gedaan - en het was echt zoooo groot succes.. we hebben het na dat optreden nog 3 keer gedaan in andere shows omdat mensen het telkens vroegen. Kan je wel vertellen wat we gedaan hebben als je dat leuk vindt.. moet zeggen hij was gaaf :)!
    Ik verhuis vandaag naar Groningen :D

    Veel plezier en succes :)!
    Liefs,
    Iris (UWC USA 09-11)

  • 30 Augustus 2012 - 11:30

    Eileen:

    Hallo lieve Lotte, geweldig om te horen dat het zo goed met je gaat. Héle mooie stranden in Maleisië, dus geniet daar ook maar lekker van! Succes met alles en bovenal blijven genieten! Liefs, Eileen

  • 30 Augustus 2012 - 11:50

    Conny:

    Weer een heel leuk verslag om te lezen, je schrijft zo leuk. Zo te lezen vliegen de dagen voorbij en verveel je je geen moment. Ook fijn dat je af en toe lekker bij een Nederlands gezin terecht kan, is toch wel lekker he om even lekker Nederlands te praten of Nederlandse dingen te eten. Fijn voor je.

    Heel veel plezier in Maleisie en groetjes van ons 4yjes,

    Groetjes Conny

  • 30 Augustus 2012 - 23:25

    Tom:

    ik ben trots op je

  • 02 September 2012 - 13:49

    Anke:

    Hallo Lotte,
    Ik kan me voorstellen dat de dagen voorbij vliegen, je krijgt ook enorm veel indrukken op je af denk ik. Geweldig zoals jij daarvan geniet! Leuk om te lezen hoe de dagen verlopen en dat je uitlegt hoe dingen in zijn werk gaan (voor ons 'leken' maakt het veel duidelijk).
    Heb inmiddels ook een aantal heel mooie foto's gezien die jullie hebben laten maken...Super! Weet je, ik heb veel respect voor jullie als gezin en ben blij dat Eveline en ik jullie hebben mogen ontmoeten! Heel veel lieve groetjes van ons allemaal en tot horens! Anke

  • 09 September 2012 - 22:28

    Edith Van Den Elsen:

    Hallo Lotte,

    wat gaaf om jouw ervaringen op deze manier helemaal te kunnen volgen. Wat een heerlijke kans die je gekregen hebt om dit mee te mogen maken. Dit vergeet je je hele leven nooit meer. Ik blijf je volgen. Geniet ervan.

    "juf" Edith

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 05 Juni 2012
Verslag gelezen: 535
Totaal aantal bezoekers 58439

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2013 - 01 Juni 2014

UWCSEA SENIOR YEAR

03 Augustus 2012 - 31 Mei 2014

UWC adventure in Singapore

Landen bezocht: