het leventje hier - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lotte Meijerink - WaarBenJij.nu het leventje hier - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lotte Meijerink - WaarBenJij.nu

het leventje hier

Blijf op de hoogte en volg Lotte

12 September 2012 | Singapore, Singapore

Het is al weer eventjes geleden, dus een blogupdate was nu wel nodig. Ik heb al weer lekker veel meegemaakt, en ga de komende weken nog ongelooflijk veel meer mee maken. Over 3 dagen zit ik in Desaru en over 4 weken zit ik in India! Maandag hebben we de tickets geboekt! We gaan met een groep van 10 en zullen in India rondreizen. We landen in Mumbai maar vliegen meteen door naar Delhi. Daar zullen we naar Agra en Jaipur gaan. Vervolgens staat Pune op het programma, om daar bij een klasgenootje te slapen. De volgende dag gaan we naar UWC Mahindra! Ben heel benieuwd hoe UWC daar is, en vind het ook erg gaaf dat we dan onze co-years zien. De reis eindigt weer in Mumbai. Hier zal ik 16 worden, en mag ik mijn verjaardag vieren met heel veel mensen! Want laat het nou net zo zijn dat mijn Nederlandse klasgenoten en één van mijn beste vriendinnen dan ook in Mumbai zijn met een uitwisseling! Mijn moeder zei laatst dat ze 16 jaar geleden niet gedacht had dat ik 16 zou worden in India, tijdens een eigen geplande reis! En eigenlijk vind ik dit zelf ook nog heel onwerkelijk klinken. We hebben alles zelf moeten regelen. Dus er waren regelmatig allerlei meetings om dan op die manier alles goed te regelen. In India wil je niet voor verrassingen komen te staan. We krijgen veel tips van klasgenootjes want op school is 40% van de leerlingen Indisch. Zelfs een meisje in mijn voetbalteam bood aan om te helpen, zij is opgegroeid in Delhi.

Natuurlijk is dit 1 van de dingen die me nu echt laat realiseren dat het onwijs bijzonder is om hier te zijn. Maar die realisatie heb ik vaker gehad de afgelopen 2 weken. Zo ben ik begonnen met mijn service. Ik werk met domestic workers. Dat zijn jonge vrouwen die hun gezinnen achterlaten om hier in huishoudens geld te verdienen voor thuis. Engels kunnen ze een beetje, computers hebben ze vaak nog nooit mee gewerkt en ook koken moeten ze leren. En dat koken is mijn gedeelte, ik ga dus elke week met ze koken. De eerste keer zijn we naar hun woning gegaan. De opvang waar ze dan de eerste paar weken of maanden van hun verblijf wonen, het ruikt er vreemd. Het is ontzettend armoedig maar er wordt wel aan de dames gedacht. Het is goed geregeld. Maar toen ik daar was, met mijn groepje had ik ook even zo'n besefmomentje. Daar zat ik dan, in mijn schooluniformpje, tegenover mij zaten 30 jonge vrouwen. Ze hadden alles achtergelaten, ze zijn arm en in een compleet nieuwe omgeving. Er lag een hond bij en het was benauwd. Nu was ik hier om ze vragen te stellen. Dus waar slapen ze en waar eten ze? Ze delen kamers, met zijn 10'en. Eten doen ze in een bepaald gedeelte van het gebouw. De taak verdeling laat zien wie er die week moet koken. De vrouwen komen of uit Miamar, Vietnam, Filipijnen of Indonesië. We hebben met ze op de foto gestaan en zijn toen met de schoolbus weer vertrokken naar school.

Meteen na de aankomst op school moest ik door naar IFP. We werden geïntroduceerd aan het project. We willen vrede behouden in gebieden die recent nog in conflict waren. We willen de nieuwe generatie leren over goede communicatie, maar dan moeten we eerst zelf onderwezen worden over deze onderwerpen. Aan het eind van het jaar zullen dan conferenties zijn. 1 in East Timor en 1 in Sri Lanka. Daar gaan we dit jaar dus naar toe werken. Ben erg benieuwd wat ik allemaal ga leren, maar vond de doelstelling erg goed. Ook heb ik me opgegeven voor de functie van leider binnen mijn GC (global concern) . We gaan gedurende dit jaar zoveel mogelijk geld inzamelen om onderwijs mogelijk te maken voor straatkinderen in Mumbai. Het is dus een beetje te vergelijken met Edukans en dat sprak me enorm aan.

Verder ben ik naast voetbal volop aan het dansen. We moeten oefenen voor international week. De week in de boardinghouse waar dit keer Europa en noord-Amerika centraal staan. Ik ben een hongaarse dans aan het leren, een mexicaanse en we leren de mensen hier jumpstyle. Gister heb ik dus meer dan een uur staan springen en dansen. Het is wel hartstikke leuk om te doen. International week is dus in de Boarding house, maar we hebben ook iets vergelijkbaars voor heel de school. UN-night, ook hier wordt gedanst maar dan dansen van allerlei landen. Ik doe zelf mee aan de Indonesische dans, dat is best nog wel gecompliceerd af en toe! Je hebt dan die avond ook food-stalls, om daar typisch eten te verkopen. Dus hopelijk jagen we er veel poffertjes, stroopwafels, boterkoek en tompoezen doorheen.

Oja, ook heb ik nog eventjes tijd gevonden om mijn kamer wat leuker aan te kleden. Ik heb allerlei foto's uitgeprint (ook van die fotoshoot!) en daar mijn muur mee gedecoreerd. Het is nog maar een klein gedeelte van mijn muur maar hopelijk hangt die vol aan het eind van het jaar. Ik kan hem in ieder geval aanvullen met foto's van Desaru en India (:

Ik zit dus niet stil, en kijk uit naar alles wat me te wachten staat! Het is hier leuk, en volgens mij wordt het alleen maar leuker!

Nu even rap wiskunde leren, en dan hebben we vanavond een groot feest hier in de boardinghouse!

Liefs,
Lotte

  • 12 September 2012 - 11:04

    Hanneke:

    Wat geweldig om dit te lezen. Je maakt iedereen enthousiast met je manier van schrijven. Geniet ze!! x

  • 12 September 2012 - 18:51

    Tom:

    He lekkerding,
    gaaf dat jij je hele blog ook nog zo bijhoud! Ik heb het meeste al van je gehoord via berichtjes en skype maar toch blijft het leuk om te lezen. Geniet van maleisie en india, en gedraag je jonge damex

  • 12 September 2012 - 18:51

    Tom:

    He lekkerding,
    gaaf dat jij je hele blog ook nog zo bijhoud! Ik heb het meeste al van je gehoord via berichtjes en skype maar toch blijft het leuk om te lezen. Geniet van maleisie en india, en gedraag je jonge damex

  • 12 September 2012 - 18:51

    Tom:

    He lekkerding,
    gaaf dat jij je hele blog ook nog zo bijhoud! Ik heb het meeste al van je gehoord via berichtjes en skype maar toch blijft het leuk om te lezen. Geniet van maleisie en india, en gedraag je jonge damex

  • 13 September 2012 - 07:34

    Eileen:

    Heel veel plezier in India Lotte! Liefs Eileen.

  • 17 September 2012 - 12:44

    Dagmar:

    jeeeeej!!!! :) kijk er nu al naar uit

  • 17 September 2012 - 12:44

    Dagmar:

    jeeeeej!!!! :) kijk er nu al naar uit

  • 01 Oktober 2012 - 22:04

    Anoek Visser:

    Lotte, je bent echt een top wijf wist je dat? Heeeeeel veel succes en kan namens de hele edukans groep wel spreken als ik zeg dat we enorm trots op je zijn!(l)

    Xxxx anoek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 05 Juni 2012
Verslag gelezen: 747
Totaal aantal bezoekers 58427

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2013 - 01 Juni 2014

UWCSEA SENIOR YEAR

03 Augustus 2012 - 31 Mei 2014

UWC adventure in Singapore

Landen bezocht: